Regularity events mét karakter!

Regularity events mét karakter!

Rock n. Roll Classics. OMLOOP VAN VLAANDEREN REGULARITY 2023: virtuele stempelcontroles en het behoud van de spirit van regularity rally’s!

De Rock n Roll Classics. OMLOOP VAN VLAANDEREN REGULARITY krijgt een vervolg! Op 1 & 2 september kunnen de tenoren van de regelmatigheidsrally’s zich met elkaar meten op 100% afgesloten regelmatigheidsproeven -die overigens 100% geasfalteerd zijn-, in het zog van de snelste rallypiloten uit het Kroon-Oil Belgian Rally Championship tijdens de oudste rally van België!

Concept

De Rock n Roll Classics. OMLOOP VAN VLAANDEREN REGULARITY is niet zomaar een regelmatigheidsrally. Alle regelmatigheidsproeven zijn afgesloten voor het overige verkeer waardoor de gemiddelde snelheid kan oplopen tot 65 km/u. Regularity rijden met extra sportieve uitdagingen voor de piloot  terwijl de veiligheid meer dan gegarandeerd is! Wie het qua stuurwerk liever wat rustiger aan doet, kan dit jaar terecht in een tweede categorie, waarbij de gemiddelde snelheid maximaal 50 km/u bedraagt. Een categorie regularity rijden in zijn puurste vorm. Eén ding hebben beide categorieën gemeen: alle regelmatigheidsproeven zijn 100% voor het overige verkeer afgesloten en je wordt mee onder gedompeld in de rallysfeer van de A&D Omloop van Vlaanderen. De regularity-deelnemers krijgen daarenboven de aandacht die ze verdienen, een afzonderlijk car park middenin het servicepark waar de moderne rallywagens brullen en een voor de regularitydeelnemers voorbehouden cateringruimte met zicht op het wedstrijdcentrum van de snelheidsrally! Een unieke belevenis!

Virtuele stempelcontroles

Wie vorig jaar deelnam, zal kunnen beamen enkele technische tracés het aanhouden van de gemiddelde snelheid extra uitdagend maakte. Ook dit jaar schotelen we opnieuw een gespierd parcours voor, al onderging quasi elke regelmatigheidsproef de nodige wijzigingen en schotelen we een onuitgegeven proef voor! Wie dus vorig jaar reeds van het concept proefde, zal dit jaar nieuwe uitdagingen voorgeschoteld krijgen! Daarenboven introduceren we -tijdens de regelmatigheidsproeven- de ‘virtuele stempelcontroles’. Bij zo’n virtuele stempelcontrole -gecontroleerd door het trackingsysteem- dient de deelnemer minstens 7 seconden stil te staan alvorens zijn weg te vervolgen. Het ritme zal tijdens de regelmatigheidsproeven meermaals onderbroken worden, wat het aanhouden van de gemiddelde snelheid extra uitdagend zal maken!

De essentie van het regularity rijden is gegarandeerd!

Onze sportief verantwoordelijken Bjorn & Jens Vanoverschelde hebben de eerste editie van vorig jaar grondig geanalyseerd. “We willen de essentie van het regularity rijden en het aandeel van de navigator dit jaar extra benadrukken en de perfecte balans vinden tussen het ‘sportief rijden’ en het ‘regularity rijden’. Bij enkele regelmatigheidsproeven zal de gemiddelde snelheid van de regelmatigheidsproef pas 15 seconden voor het startschot bekend gemaakt worden in de vorm van een ouderwetse tijdstabel. Programmeerbare tripmasters worden tijdens deze proeven meer dan ooit overbodig en de essentie van het regularity rijden blijft gegarandeerd!” We herhalen dat het verkennen van de regelmatigheidsproeven niet toegestaan is. “Ook dat is een bewuste keuze. Regularity rijden staat synoniem met het ontdekken van een geheim parcours en de hieraan verbonden uitdagingen. Daarenboven vraagt een verkenning van het parcours extra budget en vooral extra tijd van de deelnemers, en dat willen we vermijden. Om de veiligheid te blijven garanderen, zullen de opgelegde gemiddelde snelheden aangepast zijn aan de moeilijkheid en complexiteit van het parcours. Om het geheim parcours extra te benadrukken, zal het roadbook slechts 30 minuten voor het startschot van elke etappe uitgereikt worden en zullen de deelnemers pas last-minute de exacte locatie van de virtuele stempelcontroles ontdekken. We willen de spirit van het regularity-rijden behouden, maar dan aangevuld met een extra sportieve toets dankzij de afgesloten regelmatigheidsproeven en de sportievere gemiddelde snelheden.”

Nog extra beleving

Om het sociaal contact tijdens het evenement te garanderen, zal het Regularity Café dit jaar extra in the picture geplaatst worden waarbij deelnemers er elkaar meermaals zullen ontmoeten. Het Regularity Café bevindt zich net zoals vorig jaar middenin het autosportgebruis (en met zicht op de circuitproef ‘De Zoning’!), en dit jaar kunnen de deelnemers er eveneens terecht voor de administratieve controle en het ophalen van het roadbook. Op zaterdagmiddag en zaterdagavond wordt het eveneens de ontmoetingsplaats om de innerlijke mens te versterken, inbegrepen in het inschrijvingstarief.

U leest het goed. De afgelopen periode hebben AMV Events en onze sportief verantwoordelijken niet stil gezeten om de regularity categorie grondig te laten evolueren! 

 (vanaf 1 juni, 20u – max 40 teams !!)

Categorieën en reglement
Inschrijven vanaf 1 juni, 20u  (max 40 teams!)

REGULARITY65

  • Gemiddelde snelheid maximaal 65 km/u
  • 2-daags evenement inclusief RT’s in de duisternis op vrijdagavond
  • Verkenningen van het parcours niet toegelaten
  • 6 punts rolkooi verplicht (NIEUW!)

REGULARITY50

  • Gemiddelde snelheid maximaal 50 km/u
  • 1-dagevenement; geen regelmatigheidsproeven op vrijdagavond
  • Verkenningen van het parcours niet toegelaten

VOERTUIGEN

  • Auto’s toegelaten tot 31-12-1990
  • Leeftijdscoëfficiënt van toepassing

DEELNAME

  • Deelnameprijzen: 880 € REGULARITY65 / 630 € REGULARITY50

INSCHRIJVINGEN

NIEUW – Rolkooi verplicht in de categorie REGULARITY65

Om de veiligheid te verhogen in de categorie REGULARITY65 legt de Belgische Autosportfederatie RACB sinds januari 2023 een verplichting op in het gebruik van een ‘rolkooi’ in het voertuig.

> een 6 punts rolkooi is verplicht voor alle voertuigen vanaf 01/01/1962
> voor voertuigen tot en met 31/12/1961 is een rolkooi sterk geadviseerd en enkel verplicht indien het voertuig bij fabricatie voorzien was van een rolkooi

Het dragen van de veiligheidsgordels en helm tijdens de regelmatigheidsproeven is verplicht. Er zijn geen specifieke normen op vlak van veiligheidsgordels en helm.