FAQ
TOEGELATEN VOERTUIGEN
Alle ingeschreven voertuigen dienen in het bezit te zijn van een keuringsbewijs, geldige verzekering en dient te voldoen aan de Belgische wegcode. De ingeschreven voertuigen in de Expert-categorie dienen ingeschreven te zijn voor 31.12.2006.
Voor de ingeschreven voertuigen in de Classic-categorie is geen leeftijdsgrens. Het is niet toegestaan om tijdens de wedstrijd van voertuig te wisselen.
Het maximale uitlaatgeluid voor een voertuig op openbare weg is (conform de Belgische wegcode) 95 dB (+ 1 dB tolerantie op de meting).
BEMANNING & VERGUNNINGEN
Een team bestaat steeds uit 2 bemanningsleden. De piloot dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. De navigator dient minimum 12 jaar oud te zijn (dag van verjaren). Het is toegestaan om tijdens de wedstrijd onderling te wisselen, op voorwaarde dat de navigator in het bezit van een rijbewijs is.
Om deel te nemen is een VAS- (minimum type R) of ASAF (minimum type L) vergunning vereist. Eventuele niet-vergunninghouders kunnen een dagvergunning bekomen tijdens de administratieve controle. Het recht tot dagvergunning van 15 € per persoon dient cash (en in gepast geld) overgemaakt te worden aan de bevoegde VAS-sportcommissarissen. Een (inter)nationale vergunning (RACB of andere ASN) is niet geldig.
VEILIGHEID
Voertuigen worden tijdens een technische keuring onderworpen aan een controle inzake veiligheidsuitrusting van het voertuig.
Regelmatigheidsproeven en ’time control sections’ worden met bijzondere aandacht uitgestippeld in verlaten gebieden. Tijdens de route worden de deelnemers in cruciale zones gecontroleerd op snelheidsovertredingen door middel van een trackingsysteem. Deze controles staan duidelijk aangegeven in het roadbook.
MECHANISCHE DEFECTEN
Eigen service-crews zijn toegelaten gedurende het evenement en een aangepast ‘service crew roadbook’ is te verkrijgen. Langs de route zijn ‘ouderwetse’ servicezones voorzien. Een ideale manier om vrienden of je mechanieker de wedstrijd van binnenin mee te beleven.
Teams die geen eigen service-crew inzetten kunnen in geval van mechanische defecten beroep doen op de georganiseerde bijstand by Project STS.
MEETAPPARATUUR / GPS
In de categorie ‘expert‘ is het gebruik van GPS verboden. Het gebruik van een GPS toestel in de categorie ‘classic’ is vrij.
Alle opgelegde gemiddelde snelheden tijdens de regelmatigheidsproeven worden voorgesteld door middel van tijdstabellen. De tijdstabellen worden aan de deelnemers van de categorie ‘expert’ uitgereikt bij de start van elke section of bij de start van een regelmatigheidsproef. De deelnemers van de categorie ‘classic’ ontvangen de tijdstabellen tijdens de administratieve controle.